Stemming
Hans ten Velden is specialist in het stemmen op gehoor, zonder gebruik te maken van visuele meetinstrumenten. Zijn stemmethode is gebaseerd op reine kwinten en grote tertsen en daardoor uiterst precies.
Geïnteresseerd in het hoe en waarom
van het hinderlijk verschil tussen praktijk en theorie, bestudeerde Hans na zijn vakopleiding allerlei stemtheorieën. In de 80er jaren maakte hij kennis met een nieuw ontwikkelde stemtheorie door Serge Cordier uit Zuid-Frankrijk. In praktijk kwamen hun stemmingen nagenoeg overeen. Bovendien ondersteunde Serge Cordier’s theorie de praktijk van het concertstemmen, wat met alle voorgaande theorieën niet het geval was, een ware ‘eyeopener’ dus! Enkele jaren later kwam Hans ook in aanraking met de theorie van Maria Renold, een Zwitserse altvioliste en eveneens een minstens zo groot pionier op stemtheoretisch gebied.
Onderwerpen die verband houden met klankdefinitie en klankkleur
hebben altijd de aandacht van Hans ten Velden getrokken. Hij heeft in de loop der jaren dan ook veel studie gedaan naar zaken als:
* inharmonociteit [lees meer…]
* microtonen [lees meer…]
* cymatics [lees meer…]
* boventonen [lees meer…]
* en natuurlijk ook naar de fysieke werking van het menselijk gehoor en het fenomeen absoluut gehoor [lees meer…]